Zestaw maturalny na ustny angielski – część 3/3

 

Kochani! Jeżeli czeka Was matura ustna z angielskiego i chcecie się do niej wzorowo przygotować, to… jesteście w dobrym miejscu!

Dzisiaj mam dla Was ostatni już zestaw maturalny do ćwiczenia się przed maturą ustną z angielskiego! Z takimi gotowymi zestawami to przecież łatwizna! Pierwszy zestaw znajdziecie tutaj, a drugi tutaj. Tak tylko mówię, na wypadek, gdyby po dzisiejszych ćwiczeniach było Wam jeszcze mało 🙂

Wszystkie trzy zestawy powstały w partnerstwie z wydawnictwem Macmillan Education, wydawcą Repetytorium do szkół ponadgimnazjalnych. Repetytorium znajdziecie całą masę ćwiczeń i wskazówek, które pomogą Wam perfekcyjnie zdać maturę z angielskiego! Więcej o samym Repetytorium przeczytacie na samym dole tego wpisu 🙂

ZESTAW MATURALNY – MATURA USTNA 3/3 PDF DO POBRANIA

ROZMOWA WSTĘPNA

  1. Do you usually eat healthy?

Przydatne słówka: diet (dieta), eat healthy (jeść zdrowo), green vegetables (zielone warzywa), eat clean (jeść nieprzetworzone jedzenie), cut carbs/carbohydrates (ograniczać węglowodany), proteins (białka), fibre (błonnik), reasonable (rozsądny), stay hydrated (utrzymywać odpowiedni poziom wody), drink plenty of water (pić dużo wody), dose of vitamins (porcja witamin), nutrients (składniki odżywcze), sugar (cukier), grains (zboża), artificial sweetener (sztuczny słodzik), avoid (unikać), highly processed food (wysoko przetworzona żywność), portion (porcja), prepare one’s own food (przygotowywać sobie samemu jedzenie), read the labels (czytać etykiety)

  1. Which school subjects do you find the most useful?

Przydatne słówka: useful (przydatny), real-life (rzeczywisty, życiowy), entrepreneurial (przedsiębiorczy), interpersonal skills (umiejętności interpersonalne), adapt (adaptować się), labour market (rynek pracy), cooperate (współpracować), challenge (wyzwanie), deal with demands (radzić sobie z wymaganiami), expectation (oczekiwanie), computer literacy (umiejętność obsługi komputera), command of foreign languages (znajomość języków obcych), decision making (podejmowanie decyzji), problem solving (rozwiązywanie problemów), creativity (kreatywność), assertiveness (asertywność), emotional intelligence (inteligencja emocjonalna), study skills (umiejętności w zakresie uczenia się), cope with stress (radzić sobie ze stresem)

W tym miejscu wystarczy, że odpowiesz za pomocą 2 zdań, nie musisz formułować żadnej dłuższej wypowiedzi!

Te pytanie rozgrzewkowe są także po to, abyś poczuł się swobodniej w sytuacji egzaminacyjnej! Wykorzystaj je! Spróbuj się rozluźnić, uśmiechnąć i podejść do zadania z pozytywnym nastawieniem. Jeśli dobrze zaczniesz, cały egzamin pójdzie Ci jak z płatka!

ZADANIE 1: ODGRYWANIE RÓL

Rozmawiasz z doradcą zawodowym, który pomaga uczniom wybrać odpowiednią dla nich ścieżkę kariery. Wasze spotkanie odbywa się po to, abyś mógł wybrać dla siebie najlepszą uczelnię. Omów z nim następujące kwestie:

Twoje ulubione przedmioty

Lokalizacja uczelni

Opłaty

Program studiów

Przydatne słówka: subject (przedmiot szkolny), location (lokalizacja), career counsellor (doradca kariery), career paths (ścieżki kariery), resume (życiorys), cover letter (list motywacyjny), course (kurs), curriculum (program np. studiów, zajęć), internship (staż), tuition fee (czesne), major (kierunek studiów), minor (drugi fakultet), determine your next steps (ustalić Twoje kolejne kroki), preferences (preferencje), academic goals (cele związane z nauką), aptitude tests (testy zdolności), funding (finansowanie), scholarship (stypendium)

Dodatkowo:

Takiego zadania nie będzie w Twoim arkuszu, ale egzaminujący będzie Cię prosił o dodatkowe wyjaśnienia, będzie podsuwał swoje propozycje, zadawał pytania, czasem może się z Tobą nie zgodzić, aby sprawdzić, czy będziesz umiał zareagować. Ćwicząc scenkę pomyśl, jak możesz przygotować się do następujących kwestii/pytań (albo poproś swojego partnera do rozmowy, aby zwrócił uwagę na tę kwestie rozmawiając z Tobą).

  • dowiedz się, czy uczelnia pomaga znaleźć zakwaterowanie dla studentów

  • wyjeżdżasz na wakacje w terminie, w którym ogłaszane są wyniki – czy to problem?

  • obawiasz się, czy się dostaniesz na wybraną uczelnię – jakie są opcje alternatywne?

Przydatne słówka: accommodation (zakwaterowanie), students house/dormitory/hall of residence (akademik), announce (ogłaszać), admission decisions (decyzje o przyjęciach), apply to (aplikować), to be accepted to a university (być przyjętym na studia), to be rejected by a university (być odrzuconym przez uczelnię), alternatives (alternatywy), find a job (znaleźć pracę), keep studying (kontynuować naukę), entrance exam (egzamin wstępny)

Jeżeli nie masz osoby, z którą możesz przećwiczyć dialog, spróbuj się wcielić sam… w obie role!

ZADANIE 2: OPIS OBRAZKA + PYTANIA

Describe the picture

matura ustna

Przydatne słówka: office (biuro), elegant (elegancki), posh (ekskluzywny, z wyższych sfer), jewellery (biżuteria), gold (złoty), valuable (cenny), nail polish (lakier do paznokci), picture frame (ramka na zdjęcia), office worker (pracownik biurowy), preoccupied (pochłonięty, zajęty czymś), focused (skoncentrowany), absent (zamyślony, nieobecny)

Słuchaj uważnie pytań, aby dobrze je zrozumieć!

  1. Why is the woman checking her phone?

Przydatne zwroty:

I guess/bet – zakładam

I suppose– przypuszczam

Perhaps – być może

I’d say she – powiedziałbym, że ona…

If I were to say-jeżeli miałbym powiedzieć

It seems like– wydaje się, że

It looks to me that – wygląda mi na to, że

As I presume – jak przypuszczam

If I had to hazard a guess – gdybym miał zgadywać

I dare say – ośmielę się powiedzieć

  1. Which do you find more useful in your everyday life: your smartphone or your computer?

Pytanie jest o ogólne przemyślenia, dlatego zazwyczaj będziesz tu korzystać z Present Simple.

  1. Tell about a time when technology helped you solve some problem.

To pytanie dotyczy Twoich doświadczeń z PRZESZŁOŚCI – prawdopodobnie najczęściej będziesz korzystać z Past Simple, ewentualnie Past Perfect lub Present Perfect. Powtórz je przed egzaminem!

Przydatne słówka: at one’s fingertips (w zasięgu ręki), find information (znaleźć informacje), come in handy (przydawać się), leave one’s phone at home (zostawić telefon w domu), vital/essential (niezbędny), check emails (sprawdzić maile), manage calendars (zarządzać kalendarzem), take photos (robić zdjęcia), device (urządzenie), convenient (wygodne), desktop computer (komputer stacjonarny), camera (aparat), navigation (nawigacja), reminders (przypomnienia), security (bezpieczeństwo), off-line (bez podłączenia do internetu), memory (pamięć), technological advancement (postęp technologiczny), intuitive (intuicyjny), download (pobierać), portable (przenośny)

ZADANIE 3. WYBÓR OPCJI

Teraz będziesz mieć ok. minuty na przygotowanie się! Kiedy Twój czas na planowanie wypowiedzi się skończy, egzaminatorzy Ci o tym powiedzą i poproszą, abyś już zaczął.

Popatrz na 3 poniższe zdjęcia.

Planujecie ze znajomymi wyjazd wakacyjny, aby uczcić zdane matury. Poniżej widzisz trzy zdjęcia przedstawiające możliwości w zakresie typu i celu wyjazdu.

  • Wybierz jedną opcję i uzasadnij swój wybór.

  • Wyjaśnij, czemu odrzucasz pozostałe dwie opcje.

Zdjęcie nr 1

Zdjęcie nr 2

Zdjęcie nr 3

matura ustna matura ustna matura ustna

Przydatne słówka:waterfall (wodospad), crowded (zatłoczony), elbow-to-elbow (ciasny, zatłoczony), feel at home (czuć się jak w domu), charming (urokliwy), secluded (zaciszny, na uboczu), backpacking (wędrówka z plecakiem), beach holiday (wakacje na plaży), fly-drive (z opłaconym przelotem i transferem), ecotourism (ekoturystyka), sightseeing (zwiedzanie), take a trip (pojechać na wycieczkę), day of rest (dzień odpoczynku)

Pamiętaj, aby powiedzieć nie tylko o tym, którą opcję WYBIERASZ, ale też KTÓRE ODRZUCASZ i DLACZEGO!

Tych pytań nie będziesz mieć w swoim arkuszu – zostaną Ci zadane przez egzaminującego, dlatego słuchaj uważnie!

2. Many people nowadays decide to travel alone. Do you find such way of travelling attractive? What are the good and bad points of such travels?

Przydatne słówka:get lost (zgubić się), independent (niezależny), share (dzielić się), complain (narzekać), get on well (dobrze się dogadywać), split the costs (dzielić się kosztami), safe (bezpieczne), rewarding (nagradzające), confident (pewny siebie), change one’s mind (zmienić zdanie), freedom (wolność), make connections (nawiązywać znajomości), make compromise (ustanawiać kompromis), negotiate (negocjować), work sth out (obmyślić, opracować)

3. What are the disadvantages of all-inclusive holiday option?

Przydatne słówka: package holiday (wakacje zorganizowane), self-catering (z własnym wyżywieniem), 24-hour reception (całodobowa recepcja), air-conditioning (klimatyzacja), on request (na życzenie), local cuisine (lokalna kuchnia), stick to a budget (trzymać się planu budżetowego), included (tutaj: w cenie), appreciate (doceniać), cash (gotówka), limitations (ograniczenia), flexibility (elastyczność), adventurous (lubiący przygody)

To jest miejsce na nieco dłuższą wypowiedź. Zastanów się chwilę nad tym, co chciałbyś powiedzieć, po czym skonstruuj swoją wypowiedź.

Pamiętaj, nie ma tu odpowiedzi “nie wiem”! Kombinuj! Puść wodze fantazji, wyobraź sobie omawianą sytuację – tutaj odpowiedź “nie wiem” jest nieakceptowalna!

 PARTNER

Partnerem wpisów z zestawami maturalnymi jest wydawnictwo Macmillan Education, wydawca Repetytorium do szkół ponadgimnazjalnych.

zestaw maturalny

Repetytorium do szkół ponadgimnazjalnych wydawnictwa Macmillan Education jest zupełnie nową wersją bestsellerowego podręcznika autorstwa Marty Rosińskiej, Lyndy Edwards i Marty Inglot i pozwala w trakcie jednej lekcji przygotowywać uczniów do matury zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Repetytorium nie tylko poszerza wiedzę gramatyczną czy znajomość słownictwa, lecz także rozwija umiejętności językowe w kontekście zadań egzaminacyjnych – zwłaszcza tych, które sprawiają uczniom największy problem.

Specjalne sekcje poświęcone przydatnym, gotowym do użycia zwrotom w pełni wspomagają wszystkie bloki skupione wokół ćwiczenia umiejętności mówienia oraz pisania. Dodatkowo odgrywają bardzo ważną rolę w doskonaleniu mediacji językowej, której sprawność została mocno zaakcentowana w nowej podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych.

zestaw maturalny

Lubisz? Udostępnij:
RSS
Facebook
Google+
https://englishake.pl/2018/04/12/matura-ustna-angielski/
Twitter

Zainteresuje Cię także:

Nauka angielskiego w domu – od czego zacząć? Część 1: nauka od podstaw Wiele osób w pewnym momencie swojej drogi edukacyjnej/zawodowej/życiowej postanawia się nauczyć angielskiego. Inaczej po co bym pisała bloga o tym?:P I pewnie część z Was postanawia to zrobić na własn...
12 tygodni do matury z angielskiego – TYDZIEŃ 10: Matura ustna – rozgrzewka i odgrywanie ról... Drodzy maturzyści (oraz wszyscy inni, których czeka jakikolwiek egzamin ustny z angielskiego)! Przed nami ostatnie 3 tygodnie wspólnych przygotowań do tegorocznej matury z angielskiego. W poprzednich...
Zestaw maturalny na ustny angielski – część 2/3 Drodzy Maturzyści! Czas leci i do matur zostało już tylko kilka ostatnich tygodni. Domyślam się (albo może bardziej mam nadzieję!), że Wasze przygotowania idą pełną parą. Stąd zakładam (znów: mam nadz...
7 sposobów na podtrzymanie znajomości języka Najpierw ciśniesz, uczysz się, czytasz, słuchasz, zapisujesz, powtarzasz, znów czytasz, powtarzasz i tak w nieskończoność zdawałoby się, aż w końcu nadchodzi ten upragniony dzień, kiedy zdajesz certyf...
12 tygodni do matury z angielskiego – TYDZIEŃ 11: Matura ustna – opis obrazka Kochaneczki! Nieboraki moje drogie! Matura już tuż tuż! Mam nadzieję, że u Was praca wre i że przygotowania idą pełną parą. Dziś mam dla Was drugi wpis dotyczący matury ustnej - w ubiegłym tygodniu pr...