Improv czyli kreatywne lekcje angielskiego dla dorosłych

kreatywne lekcje angielskiego dla dorosłych

Kreatywne lekcje angielskiego dla dorosłych – po co?

Czy jeśli jesteś fanem piłki nożnej, to czy musisz uczyć się nazwisk zawodników Twojej ulubionej drużyny na pamięć, czy może jednak po prostu je znasz? A czy jeśli jakaś książka Cię wciągnie na maksa, to czy musisz robić notatki z wydarzeń i imion bohaterów, czy może zwyczajnie je zapamiętujesz bez wysiłku? No właśnie! Wniosek z tego jest prosty, jeśli coś Cię kręci, jest dla Ciebie ciekawe, interesujące, to z większą łatwością to zapamiętujesz – nawet się nad tym nie zastanawiając! Dlatego kreatywne lekcje angielskiego dla dorosłych są nie mniej ważne, niż zabawa na lekcjach z dzieciakami!

EduWeek

EduWeek to akcja organizowana przez blogerów EduBlogów czyli grupy zrzeszającej blogerów, którzy piszą o nauce języków. Polega ona na tym, że w wybrany weekend, autorzy EduBlogów przygotowują dla Was wpisy na jeden wybrany temat związany z szeroko rozumianą nauką języków obcych.

W poprzednich akcjach, blogerzy pisali już o swoich pomysłach na przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty, przygotowywali lekcje na tematy kulturowe oraz dzielili się pomysłami na rozwój zawodowy nauczycieli. Tym razem, na tapetę wzięliśmy temat niezwykle przydatny wobec nadchodzącego nowego roku szkolnego – lekcje bez przygotowania. To oznacza gotowe plany zajęć, które nie wymagają kserowania, szukania materiałów, wymyślania ćwiczeń czy zabaw. A że w trakcie tego weekendu na naszych blogach pojawi się łącznie aż 30 wpisów (!!!), to jestem przekonana, że każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Improv – a co to takiego?

Z racji tego, że oprócz jarania się językiem angielskim, jaram się również sztuką przemówień publicznych, temat IMPROVU jest mi niezwykle bliski. Improv to nic innego, jak wywodzący się z teatru system ćwiczeń czy technik improwizacyjnych, które uczą spontaniczności, świadomej obecności na scenie, umiejętności reagowania na to, co tu i teraz.

Korzystają z tych technik, oczywiście, nie tylko aktorzy, ale również trenerzy, psychologowie, biznesmeni w trakcie negocjacji, czy właśnie mówcy. Mogą one też być niezwykle rozwijające dla wszystkich uczących się języków obcych, a to z bardzo prostego powodu. Jak piszą Mącznik i Król, improv uczy pewności siebie opartej o zaufanie do siebie samego oraz pozwala radzić sobie ze strachem przed popełnieniem błędów (improv to jedna wielka sztuka pracy z błędami!). Improv zatem będzie szczególny przydatny na lekcjach doskonalących mówienie po angielsku.

Kreatywne lekcje angielskiego dla dorosłych, czyli jak wykorzystać improv na lekcjach z dorosłymi?

Organizując lekcje oparte o zasady improvu, warto uczniom po krótce wytłumaczyć ideę tego typu gier improwizacyjnych. Myślę, że warto podkreślać podstawowe ich zasady, o których piszą autorzy we wspomnianej już książce „Praktyczna improwizacja”:

  • Improwizacja to akceptacja. Na tym polega cała heca, aby wejść w grę na 100%. Jeśli Twój partner w grze zwraca się do Ciebie per „dziadku” – wczuj się i bądź jego dziadkiem 😉 Na tym polega cała zabawa, że uczymy się akceptować zastany stan rzeczy. A to bardzo przydatna w życiu umiejętność – kiedy np. w trakcie rozmowy biznesowej nasz klient nie jest zadowolony z naszej usługi, nie możemy zwyczajnie powiedzieć „ej, mylisz się pan i już”. Punktem wyjścia do rozmowy będzie zaakceptowanie tego faktu i zastanowienie się, co dalej. A kiedy w trakcie rozmowy z obcokrajowcem nie rozumiesz zupełnie, co on do Ciebie mówi, to akceptując ten stan otwierasz się na poszukiwanie rozwiązań, a nie na unikaniu czy wypieraniu problemu. W bardzo dużym skrócie, tak to właśnie działa, dlatego improv to tak ciekawa i życiowa technika!
  • Improwizacja to popełnianie błędów. A w zasadzie chyba właściwszym byłoby powiedzenie, że w improvie nie ma błędów – wszystko jest okazją i szansą. Improwizując nie musisz być zabawny, ani mądry. Po prostu reagujesz na sytuację. A to jest niezwykle cenna nauka w kontekście mówienia w języku obcym. Tu też popełniasz błędy, ale nie możesz się na nich zatrzymywać i pozwalać im się blokować. Zaakceptuj je i idź dalej.

Lekcje z wykorzystaniem improvu

Przygotowałam dla Was trzy ćwiczenia pochodzące z improvu, które z łatwością można zaadaptować na potrzeby lekcji angielskiego – podzieliłam je wg poziomu trudności 🙂

Dla początkujących

Alphabet game

Pisałam Wam o tej grze już przy okazji wpisu o grach językowych dla młodzieży i dorosłych. Znalazłam ją już jakiś czas temu na Improv Encyclopedia – gra polega na tym, że każda kolejna osoba z grupy rozpoczyna swoją wypowiedź kolejną literą alfabetu. Przykładowo:

Person 1: Ann, where have you been?

Person 2: By the sea. And you?

Person 3: Come on, let’s talk about something more interesting!

I tak dalej, aż dojdziemy do Zet! Gra jest stosunkowo prosta, więc można w nią grać nawet z początkującymi!

Dla średniozaawansowanych

Storytelling

Poproś każdego, aby zapisał na karteczce jedno słowo, które przychodzi mu do głowy. Może to być słówko z ostatniej lekcji – przymiotnik, rzeczownik, czasownik – cokolwiek!

Wybierzcie razem z grupą WHO, WHERE i WHEN Waszej akcji. Wybierzcie bohatera (kowboj? księżniczka? informatyk?), miejsce akcji (plaża nad Bałtykiem? pustynia? przedszkolny ogródek?) oraz czas (dzisiaj? w odległej przyszłości albo przeszłości?). Poszczególne elementy wcale nie muszą do siebie pasować – w zasadzie, im mniej pasują, tym zabawniej 😉

Wprowadzamy historię, na przykład: It’s 2025 and a young cowboy rides his horse along the desert. 

Następnie, będziemy układać historię. Każdy z grupy będzie dodawać po kawałku historii, przy czym, trudność będzie polegać na tym, że w swojej części opowieści będzie musiał wykorzystać wylosowane słówko. Przykładowo, pierwsza osoba wylosuje słówko book i jej zadaniem będzie wplecenie książki do opowieści o kowboju.

Po kilku zdaniach, głos przejmuje następna osoba.

Dla zaawansowanych

ACE – Action, Colour, Emotion

Ta gra również pochodzi z Improv Encyclopedia. Jest to świetna propozycja do ćwiczenia słownictwa, zwłaszcza przymiotników, dynamicznych czasowników, opisów w ogóle! Ze względu na to, lepiej sprawdzi się w przypadku zaawansowanych uczniów (celowałabym w B2 i wyżej).

Na początek wybieramy reżysera, który będzie informował, czego mu potrzeba, aby scena (opowiadana historia) była lepsza.

Następnie wybieramy pierwszego uczestnika. Osoba ta opowiada jakąś prostą historię (np.jak spędziła wakacje, weekend, jakie jest jej ulubione miejsce na wakacje…). W czasie opowieści dyrektor raz na jakiś czas wydaje polecenia:

More action!  Wtedy, zadaniem opowiadającego jest dodać więcej akcji – więcej dynamizmu, tempa, intensywności opowiadanej historii. Przykładowo, osoba opowiadająca o wakacjach może wymyślić historię napotkanych na drodze przeszkód, przeżytych przygód – z użyciem dobrego, precyzyjnego słownictwa tak, aby słuchacze poczuli AKCJĘ!

More Colour! Więcej koloru, to więcej opisów odwołujących się do zmysłów – tego, co opowiadający widzi, słyszy, czuje itd. Zdaniem opowiadającego, jest opowiedzieć o tle swojej historii.

More Emotions! Czyli więcej emocji! Grozy, zaskoczenia, radości albo smutku!

Następnie zmieniamy reżysera i opowiadającego tak długo, aż wszyscy wezmą udział w zabawie.

Zabawa będzie tym lepsza, im więcej dołożymy nie tylko ciekawego, zaawansowanego słownictwa, ale też trochę poczucia humoru, luzu i gry aktorskiej!

Chcecie więcej improvu?

W internecie dostępnych jest mnóstwo stron z katalogami gier improwizacyjnych. Ja najczęściej korzystam z Improv Encyclopedia albo Improwiki. Całą masę ciekawych pomysłów na kreatywne lekcje angielskiego dla dorosłych znajdziecie też na Teampedii. To, co lubię w takich ćwiczeniach najbardziej to to, że angielski ćwiczymy w nich niejako przy okazji. Oprócz tego, może dać naszym uczniom coś znacznie ważniejszego – ćwiczyć z nimi ich umiejętności komunikacyjne, współpracy w grupie, liderskie… A jeśli uda Wam się wzbudzić w nich autentyczne zainteresowanie, to ten angielski stanie się tym, czym powinien być – narzędziem, a nie celem samym w sobie 😉

Chcecie jeszcze więcej?

To teraz, jak już znacie moje pomysły na kreatywne lekcje angielskiego dla dorosłych, to bryknijcie także do pozostałych blogerów EduBlogów i poinspirujcie się dalej! Kolejne wpisy będą się ukazywać co godzinę, aż do niedzielnego późnego wieczoru! Opis akcji i wszystkie wpisy zebrane są dla Was na stronie głównego akcji, a tutaj czeka na Was lista wszystkich EduBlogerów biorących udział w akcji. Jeśli jeszcze nie znacie ich blogów, a uczycie języków, to koniecznie nadrabiajcie, bo znajdziecie tam masę świetnych pomysłów na kreatywne lekcje angielskiego!

Oskar Rożewicz

Karolina Kępska

English Freak

Karolina Lubas

Angielski po drodze

Magdalena Ślawska – język angielski zawodowy

From P. with Love

Angielskie Bajanie

Funglish

Expressis Verbis – blog dla nauczycieli języków obcych

Angielski Zawodowo

Authentic Teaching

Creative Teacher – Sylwia Grubiak

English on Fleek

Akademia Lektora

Laboratorium Języka

That is evil

Mini English Blog

Nauczycielka Angielskiego

Aniela Tekiela

Ha! Kto znał wszystkie te blogi? Tyle dobrego dzisiaj dostaliście, że nie uśniecie 😛

 

 

 

 

Lubisz? Udostępnij:
RSS
Facebook
Google+
https://englishake.pl/2019/08/24/kreatywne-lekcje-angielskiego-dla-doroslych/
Twitter