Zestaw maturalny na ustny angielski – część 2/3

zestaw maturalny

Drodzy Maturzyści! Czas leci i do matur zostało już tylko kilka ostatnich tygodni. Domyślam się (albo może bardziej mam nadzieję!), że Wasze przygotowania idą pełną parą. Stąd zakładam (znów: mam nadzieję!), że ćwiczycie swoje umiejętności językowe na przykładowych arkuszach maturalnych. Jest to najlepsza metoda weryfikowania swoich postępów i aktualnego stanu umiejętności i możliwości. Co więcej, jeżeli wykorzystujecie do ćwiczenia gotowy zestaw maturalny, z zadaniami, które odpowiadają tym, z którymi przyjdzie Wam się zmierzyć w dniu prawdziwego egzaminu, to łatwiej będzie Wam też poradzić sobie ze stresem. W końcu to, co znane, nie jest aż tak straszne!

Otrzymaliście już pierwszy zestaw maturalny z zadaniami z egzaminu ustnego. Dzisiaj obiecana druga część! Drukujcie i ćwiczcie, a Wasze wysiłki będą nagrodzone w dniu egzaminu 🙂

Powodzenia!

Zestaw maturalny – egzamin ustny. PDF do pobrania, część 2

ROZMOWA WSTĘPNA

1.How often do you use the Internet?

➽ Przydatne słówka: access to (dostęp do), available (dostępny), find information (znaleźć informacje), communicate (komunikować się), connect (połączyć się), online shopping (zakupy online), website (strona internetowa), send/receive messages (wysyłać/odbierać wiadomości), watch videos (oglądać filmy), manage bank accounts (zarządzać kontami bankowymi), online learning (nauka online), MOOC – massive open online courses (kursy internetowe), hardly ever (prawie nigdy), almost every day (prawie każdego dnia), a few times a day (kilka razy dziennie), all the time (cały czas), every few minutes (co kilka minut)

2. Do you use social media?

➽ Przydatne słówka: scroll (przewijać, przeglądać), social networking (znajomości w sieci), share (udostępniać), user (użytkownik), news feed (kolumna z najnowszą aktywnością obserwowanych stron i osób), tag (oznaczać np. kogoś na zdjęciu), follow (śledzić), observe (obserwować), time waster (strata czasu)

➽ W tym miejscu wystarczy, że odpowiesz za pomocą 2 zdań, nie musisz formułować żadnej dłuższej wypowiedzi!

ZADANIE 1: ODGRYWANIE RÓL

Twoje kuzynki przyjeżdżają do Ciebie w odwiedziny z innego miasta i planujecie wspólną wycieczkę po mieście. Ustal z kuzynką plan atrakcji. Uwzględnij wszystkie poniższe kwestie:

Jedzenie

Transport
Muzea

Koncerty

➽ Przydatne słówka: come to visit (przyjeżdżać z wizytą), city tour, a tour around the town (wycieczka po mieście), a place to eat (miejsce, w którym można zjeść), eat out (zjeść na mieście), inexpensive (niedrogie), worth recommending (godne polecenia), variety (różnorodność), public transport (komunikacja miejska/transport publiczny), buy tickets online (kupić bilety online), discount (zniżka), opening hours (godziny otwarcia), guided tour (wycieczka z przewodnikiem), indoor/outdoor attractions (atrakcje wewnątrz/na zewnątrz), day/week ticket (bilet całodobowy/tygodniowy), valid (ważny, np. o bilecie), book (rezerwować), order (zamawiać), live (na żywo), sold out (wyprzedane)

➽ Przydatne zwroty:

Where would you like to eat/go?

What would you like to see?

How about…?

Would you rather (do sth) or (do sth else)?

(In general) I prefer (doing sth) to (doing sth else). What about you?

Dodatkowo:

➽  Takiego zadania nie będzie w Twoim arkuszu, ale egzaminujący będzie Cię prosił o dodatkowe wyjaśnienia, będzie podsuwał swoje propozycje, zadawał pytania, czasem może się z Tobą nie zgodzić, aby sprawdzić, czy będziesz umiał zareagować. Ćwicząc scenkę pomyśl, jak możesz przygotować się do następujących kwestii/pytań (albo poproś swojego partnera do rozmowy, aby zwrócił uwagę na tę kwestie rozmawiając z Tobą).

Twoja kuzynka jest lekko przeziębiona, uwzględnij jej potrzeby w planowaniu wycieczki

Twoi goście przyjadą później niż pierwotnie planowałeś

Zaproponuj co najmniej 3 różne atrakcje

Dopytaj o preferencje muzyczne kuzynek

➽  Jeżeli nie masz osoby, z którą możesz przećwiczyć dialog, spróbuj się wcielić sam… w obie role!

ZADANIE 2: OPIS OBRAZKA + PYTANIA

Describe the picture.

zestaw maturalny

➽ Przydatne słówka: front (front budynku), brick-built (ceglany), vegetated (porośnięty), casement windows (tradycyjnie otwierane okna, na zawiasach), bolection (szpros, kratka na oknach), planter (donica), pavement (chodnik), plants (rośliny), old-fashioned (staromodny), charming (urokliwy), cosy (przytulny), rustic (rustykalny)

➽  Słuchaj uważnie pytań, aby dobrze je zrozumieć!

1. Would you like to live in such place? Why? Why not?

2. Would you rather live in a large city or in a small village? Why?

➽ Skorzystaj ze zdań warunkowych typu II, czyli If + Past Simple, would + czasownik. Na przykład: If I could choose, I would live in a big city. Z kolei mówiąc o swoich preferencjach i upodobaniach czy formach spędzania czasu, korzystaj z czasu Present Simple.

➽ Przydatne słówka: move (przeprowadzić się), possibilities (możliwości), options (opcje), developed (rozwinięty), safety (bezpieczeństwo), pace of life (tempo życia), lifestyle (styl życia), countryside (wieś), scenery (widok, sceneria), view (widok), commuting (dojeżdżanie), job opportunities (możliwości znalezienia pracy), challenge (wyzwanie), comfort (wygoda), entertainment (rozrywka), wide choice (szeroki wybór)

3. Tell us about a time you saw a restaurant or a hotel interior that really amazed you.

➽ Przydatne słówka: interior (wnętrze), furniture (umeblowanie, meble), colour scheme (układ kolorystyczny), antiques (antyki), decorative finishes (dekoracyjne wykończenia), luxurious (luksusowy), square footage (powierzchnia), roomy (przestrzenny), floor-to-ceiling (od podłogi do sufitu), functional (funkcjonalne), scale (wielkość), proportion (proporcje), details (szczegóły), innovative (innowacyjne), busy (w tym kontekście – zagracony, niepotrzebnie zawalony rzeczami), decorative (ozdobny), fancy (przybajerzony, wymyślny), themed (utrzymany w jakiejś tematyce albo stylu z danej epoki), cavernous (ogromny, gigantyczny), palatial (imponujący, jak pałac), snug (przytulny)

➽ To pytanie dotyczy Twoich doświadczeń z PRZESZŁOŚCI – prawdopodobnie najczęściej będziesz korzystać z Past Simple, ewentualnie Past Perfect lub Present Perfect. Powtórz je przed egzaminem!

ZADANIE 3. WYBÓR OPCJI

➽ Teraz będziesz mieć ok. minuty na przygotowanie się! Kiedy Twój czas na planowanie wypowiedzi się skończy, egzaminatorzy Ci o tym powiedzą i poproszą, abyś już zaczął.

  1. Popatrz na 3 poniższe zdjęcia.

Twoi znajomi postanowili namówić Cię na udział w charytatywnych zawodach sportowych. Zadaniem każdego uczestnika jest udział w jednej z konkurencji. Poniżej znajdują się propozycje konkurencji, które możesz wybrać.

  • Wybierz jedną konkurencję, w której weźmiesz udział i uzasadnij swój wybór.

  • Wyjaśnij, czemu odrzucasz pozostałe dwie opcje.

Zdjęcie nr 1                                                      Zdjęcie nr 2                                                           Zdjęcie nr 3

zestaw maturalny   zestaw maturalny     zestaw maturalny

 


➽ Pamiętaj, aby powiedzieć nie tylko o tym, którą opcję WYBIERASZ, ale też KTÓRE ODRZUCASZ i DLACZEGO!

➽ Przydatne słówka: competition (zawody), physical activity (aktywność fizyczna), running (bieganie), sprint (sprint), cycling (kolarstwo), outdoors (na zewnątrz), player (zawodnik), amateur (amator), athlete (sportowiec), sub (rezerwowy), open competition (otwarte zawody), award (nagroda), beat (pokonać), cheer on (kibicować), compete (rywalizować), opponent (przeciwnik), practice (trenować), record (rekord), rules (zasady), score (wynik), sore loser (ktoś, kto nie umie i nie lubi przegrywać), take place (rozgrywać się)

➽ Tych pytań nie będziesz mieć w swoim arkuszu – zostaną Ci zadane przez egzaminującego, dlatego słuchaj uważnie!

2. What sports would you recommend to someone who doesn’t like physical activity but decides to take care of his or her health?

➽ Przydatne słówka: moderate/intense physical activity (umiarkowana/intensywna aktywność fizyczna), burden (obciążać), strengthen (wzmacniać), stretch (rozciągać), workout (trening), flexibility (gibkość), upper/lower body (górna/dolna część ciała), balance (równowaga), agility (zręczność, zwinność), cardiovascular (sercowo-naczyniowy, tutaj: trening na wysokim tętnie), warm up (rozgrzewka/rozgrzewać się), cool down (wyciszenie, uspokojenie po treningu), equipment (sprzęt), mat (mata), bench (ławka), medicine ball (piłka lekarska), weights (obciążenia, ciężarki)

3. What are the good and bad points of practicing professional sports?

➽ Przydatne słówka: income (dochód), payment (zapłata), risk of injury (ryzyko urazu), insurance (ubezpieczenie), permanent injury/damage (trwałe uszkodzenie), workload (obciążenie pracą), physical/emotional demands (wymagania fizyczne/emocjonalne), retire (przejść na emeryturę), fatigue (zmęczenie), pursuit of perfection (dążenie do doskonałości), no pain no gain (bez bólu nie ma efektów), rehabilitation (rehabilitacja), fame (sława), representation (reprezentacja), pride (duma), glory (chwała)

➽ To jest miejsce na nieco dłuższą wypowiedź. Zastanów się chwilę nad tym, co chciałbyś powiedzieć, po czym skonstruuj swoją wypowiedź. I pamiętaj, nie ma tu odpowiedzi “nie wiem”! Kombinuj! Puść wodze fantazji, wyobraź sobie omawianą sytuację – tutaj odpowiedź “nie wiem” jest nieakceptowalna!

PARTNER

Partnerem wpisów z zestawami maturalnymi jest wydawnictwo Macmillan Education, wydawca Repetytorium do szkół ponadgimnazjalnych.

zestaw maturalny

Repetytorium do szkół ponadgimnazjalnych wydawnictwa Macmillan Education jest zupełnie nową wersją bestsellerowego podręcznika autorstwa Marty Rosińskiej, Lyndy Edwards i Marty Inglot i pozwala w trakcie jednej lekcji przygotowywać uczniów do matury zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym. Repetytorium nie tylko poszerza wiedzę gramatyczną czy znajomość słownictwa, lecz także rozwija umiejętności językowe w kontekście zadań egzaminacyjnych – zwłaszcza tych, które sprawiają uczniom największy problem.

Specjalne sekcje poświęcone przydatnym, gotowym do użycia zwrotom w pełni wspomagają wszystkie bloki skupione wokół ćwiczenia umiejętności mówienia oraz pisania. Dodatkowo odgrywają bardzo ważną rolę w doskonaleniu mediacji językowej, której sprawność została mocno zaakcentowana w nowej podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych.

zestaw maturalny

Lubisz? Udostępnij:
RSS
Facebook
Google+
http://englishake.pl/2018/03/29/zestaw-maturalny/
Twitter

Zainteresuje Cię także:

Co dziwi obcokrajowców w Polsce? Całkiem przypadkiem znalazłam ciekawy filmik z Wolters World o 10 rzeczach, które szokują ludzi, którzy pierwszy raz przyjeżdżają do Polski… Okiem obcokrajowca, bo my sami nawet możemy nie zdawać sobi...
Ćwiczenia na czasy teraźniejsze – na trzech różnych poziomach! Mam dzisiaj dla Was coś ekstra. Mianowicie klucz do zrozumienia, kiedy używamy którego czasu po angielsku. Uwierzcie mi, jak przerobicie wszystkie ćwiczenia (a przygotowałam je dla Was w trzech wersja...
Dlaczego Holendrzy tak dobrze mówią po angielsku (i jaka z tego płynie nauka dla Ciebie)? Już od dawna zastanawiało mnie, jak to jest, że Holendrzy mówią tak dobrze po angielsku. Kiedy byłam w Holandii zauważyłam, że nie tylko każda spotkana na ulicy osoba potrafi mówić po angielsku, to na...
12 tygodni do matury z angielskiego – TYDZIEŃ 10: Matura ustna – rozgrzewka i odgrywanie ról... Drodzy maturzyści (oraz wszyscy inni, których czeka jakikolwiek egzamin ustny z angielskiego)! Przed nami ostatnie 3 tygodnie wspólnych przygotowań do tegorocznej matury z angielskiego. W poprzednich...
Wer ar pipoł . Czyli jak nie spolszczać angielskiego. Podobno połowa przypadków nieporozumień językowych to niepoprawna wymowa (tak mówi Arlena Witt, więc trochę jej ufam:)). Dlaczego zatem tak trudno przychodzi nam poprawne mówienie po angielsku? Częst...