12 tygodni do matury z angielskiego – TYDZIEŃ 11: Matura ustna – opis obrazka

opis obrazka, matura ustna, matura angielski, matura z angielskiego

Kochaneczki! Nieboraki moje drogie! Matura już tuż tuż! Mam nadzieję, że u Was praca wre i że przygotowania idą pełną parą. Dziś mam dla Was drugi wpis dotyczący matury ustnej – w ubiegłym tygodniu przyglądaliśmy się temu, jak przygotować się do pytań wstępnych i odgrywania ról, a dziś przed nami opis obrazka i odpowiedź na związane z nią pytania. To co? Gotowi? To do pracy!

W ramach cyklu 12 tygodni do matury z angielskiego z Englishake powstały następujące wpisy:

Jak wygląda opis obrazka na maturze z angielskiego?

Opis obrazka

Szczegółowy opis całej części ustnej znajdziecie w poprzednim wpisie dotyczącym rozgrzewek i odgrywania ról. Dziś skupimy się już tylko na opisie obrazka. No i jak nietrudno się domyślić, Waszym zadaniem jest… opis obrazka:P A konkretnie, wskazanie kto robi co i w jakich okolicznościach (i/lub gdzie). Zapytacie: to wszystko? To wszystko! Tu naprawdę nie ma większej filozofii, zwłaszcza, że wraz z pytaniami do obrazka cała ta część wg informatora CKE nie powinna trwać dłużej niż… 3 minuty! Zatem naprawdę nie musicie tutaj snuć opowieści godnej sagi Tolkiena o tym, jak prawdopodobnie wygląda życie postaci ze zdjęcia. Chodzi tylko o to, abyście sensownie opisali co widzicie i dodali do tego kontekst sytuacyjny.

Jeżeli chodzi o zakres tematyczny obrazka, to pamiętajcie o tych 15 zakresach tematycznych typowych dla matury, czyli: człowiek, szkoła, praca, dom i tak dalej. Nic ponadto nie powinno się pojawić, czyli zupełnie nie musicie się przejmować tym, że na obrazku będą jakieś dziwne rzeczy, na które nawet nie znacie słów po angielsku – żadnych wnętrz obserwatoriów NASA 😉

Pytania

Druga część tego zadania jest ciut trudniejsza. Ale tylko ciut:) Po opisie obrazka, egzaminator zada Wam jeszcze dwa pytania, tematycznie związane z obrazkiem. Zazwyczaj jedno z pytań dotyczy Waszych ogólnych przekonań na temat świata a drugie dotyczy jakiegoś Waszego doświadczenia z przeszłości. Tutaj macie trochę więcej swobody w wypowiedzi, bo najważniejsze, to po prostu na te pytania odpowiedzieć. Zadaniem tych pytań jest sprawdzenie Waszych umiejętności w zakresie wyrażania ogólnych opinii (i korzystania z czasów teraźniejszych) i opisywania zdarzeń z przeszłości (czyli korzystania z czasów przeszłych). Jeżeli macie kłopot z czasami, to być może nie brzmi to zachęcająco. Ale ja zawsze wychodzę z założenia, że dobrze jest wiedzieć, co Cię czeka, bo nawet jeśli ma to być mega trudne, to lepiej o tym wiedzieć wcześniej, aby móc się na to odpowiednio przygotować.

Długość tych wypowiedzi też nie będzie tutaj super powalająca. Pamiętajcie, że na całą tę część, czyli opis obrazka + pytania przewidziano tylko ok. 3 minut. To oznacza, że macie się skupić na tym, aby odpowiedzieć na pytanie tak, aby egzaminator nie miał wątpliwości, że… odpowiedzieliście na to pytanie! Mówienie nie na temat jest niestety na maturze karane zmniejszoną liczbą punktów, więc dobrze jest sobie postanowić, aby powiedzieć minimum niezbędne to wyczerpującej odpowiedzi na pytanie. A wg Informatorów CKE wyczerpująca odpowiedź, to zazwyczaj przedstawienie swojej opinii czy opis zdarzenia plus uzasadnienie lub wyjaśnienie. Wiem, brzmi to mega nieprecyzyjnie, ale sami z pewnością wyczujecie, w którym momencie wyczerpaliście temat. Zazwyczaj kilka max kilkanaście zdań wystarczy 🙂

Czego warto się uczyć, aby dobrze wypaść w tej części?

Gramatyka

Ze względu na specyfikę tych pytań następujących po opisie obrazka zdecydowanie kluczowa tutaj będzie znajomość czasów. O ile czasy teraźniejsze jeszcze jako tako znamy, to powtórzenie czasów przeszłych to absolutny mus!

Wymowa

Wymowa w ogóle jest mega ważna w trakcie matury ustnej. Przede wszystkim dlatego, że Waszym podstawowym zadaniem na tym egzaminie ustnym jest dogadać się z egzaminatorem, być komunikatywnym i wykazać, że umiałoby się odnaleźć w rzeczywistej sytuacji wymagającej komunikacji po angielsku. A niestety, ktoś może być na bakier z gramatyką, ale nadal umieć się skomunikować (Where train station? I co? Chyba nie powiecie mi, że nie wiecie o co chodzi!). Fakt, straci punkty za błędy, ale w ogólnym rozrachunku może zostać uznany za komunikatywnego. A jeśli znacie super gramatykę i świetne słownictwo, to strasznie frajerskim byłoby stracenie punktów za komunikatywność właśnie ze względu na wymowę! A czasami błędna wymowa może wyrządzić naszej możliwości dogadania się więcej szkód niż te błędy gramatyczne. Dlatego uczcie się poprawnej wymowy. Kropka. A nie, nie kropka. Bo nie jestem świnką i podrzucę Wam jeszcze wpis ze wskazówkami o tym, jak tej wymowy się uczyć.

Jak ćwiczyć?

Tak jak już pisałam Wam przy okazji poprzedniego wpisu, trzeba po prostu ćwiczyć mówienie w ogóle. W tym celu dobrze jest znaleźć sobie partnera do rozmów po angielsku, żeby rzeczywiście mieć okazję do takich ćwiczeń. Ale konkretnie w kontekście opisu obrazka i odpowiedzi na pytania mam dla Was takie podpowiedzi:

  • Zapiszcie sobie w widocznym miejscu albo powieś na ścianie schemat KTO + CO ROBI + W JAKICH OKOLICZNOŚCIACH. Ja wiem, że w prawdziwym życiu opis obrazka można by skonstruować sobie na tysiąc różnych sposobów, ale akurat w przypadku matury informator CKE dość jednoznacznie wskazuje, że te elementy mają się w Waszym opisie znaleźć. Dlatego ten schemat musi Wam wejść w krew, żeby w stresie potem nie zapomnieć. Potem patrząc na ten schemat odpalacie sobie np. stronę Unsplash i losujecie obrazek i… opisujecie. Polecam takie półgodzinne sesje opisywania obrazków codziennie aż do matury!
  • dobrą metodą sprawdzenia czy znacie słówka potrzebne do opisywania zdarzeń jest opowiadanie sobie tego, co aktualnie robicie. Wyobraźcie sobie, że prowadzicie live na Facebooku, videorelację, Instastory czy te inne takie (dobra, słaba jestem w te sprawy:P) i że opowiadacie komuś, co aktualnie robicie. Wtedy bardzo szybko zauważycie, jakich słówek Wam brakuje. Wtedy siup do słownika, sprawdzamy, notujemy, zapamiętujemy i opowiadamy sobie dalej. Jest to przydatne dlatego, że raczej mało kto sam z siebie wpadnie na pomysł, żeby sprawdzić, jak jest po angielsku kocia kuweta, a przy takim opisywaniu swojej codzienności, można parę braków w słownictwie zauważyć. Polecam!

Opis obrazka na maturze – jak do tego podejść już w dniu egzaminu?

Część wskazówek dotyczących ogólnego przygotowania się do egzaminu ustnego opisałam Wam w poprzednim wpisie. Dzisiaj dorzucam jeszcze kilka w kontekście opisu obrazka i pytań:

  • Wyjdź poza sam opis obrazka, powiedz o kontekście. Sam suchy opis obrazka niekoniecznie będzie wyczerpującą odpowiedzią. Nie wystarczy, że powiesz, że na obrazku jest panna młoda w pięknej sukni ślubnej, która biegnie koło kościoła, bo jeśli nie dodasz, że wybiega z kościoła i leci w stronę jakiegoś mężczyzny na Harleyu, to możesz być pewien, że opis obrazka będzie nie wystarczający 😉 Dlatego pamiętaj, opowiedz o tym obrazka po ludzku, nie tylko co widzisz, ale też co z tej sytuacji rozumiesz.
  • Słuchaj uważnie pytań. Czasem w stresie zapominamy się skupić na tym, co mówi do nas egzaminator. A w tym zadaniu jest to niestety kluczowe, bo jak źle zrozumiecie pytanie, to lecą Wam punktu za mówienie nie na temat.
  • Pamiętaj o strukturze wypowiedzi. Trzymaj się schematu KTO zrobił CO i jakie były tego OKOLICZNOŚCI. Nie przeskakuj nieustająco pomiędzy tymi elementami. Kiedy opisujesz KTO jest na obrazku, poświęć temu chwilę i powiedz o wszystkim na raz. Żebyś potem nie musiał na samym końcu wracać i mówić: A bo jeszcze mi się przypomniało, że ona ma kręcone włosy. No czas, to może być ważne (zwłaszcza, jak chcesz się pochwalić, że wiesz, jak są kręcone włosy po angielsku), ale niech to będzie wszystko w swoim czasie. Najpierw opisz KTO, potem przyłóż się do opisu CO ROBI czy CO SIĘ Z NIM DZIEJE, a potem dodaj coś o OKOLICZNOŚCIACH i już nie wracaj do poprzednich części. Niech to ma ręce i nogi!
  • Spekuluj i zgaduj. Czasem może się zdarzyć tak, że zwyczajnie nie wiesz, co robi osoba ze zdjęcia, albo nie wiesz, w jakim jest miejscu. Wtedy spróbuj odgadnąć na podstawie reszty informacji. Pamiętaj, że egzaminatorzy sprawdzają, czy umiesz się dogadać, a nie czy rozpoznajesz wszystkie elementy zdjęcia. To nie jest test na spostrzegawczość, a na umiejętność odnajdywania się w sytuacjach komunikacyjnych. Nie będzie nic złego w tym, że powiesz: Nie jestem pewny, ale z tego co widzę, ona może być gdzieś na łodzi, bo widzę to i tamto. Najważniejsze, to mówić!
  • Nie mów po polsku. Po prostu tego nie rób. Choćby nie wiem, co się działo, nie uciekaj do polskiego, bo to jest najbardziej ewidentny dowód na to, że nie umiesz się odnaleźć w sytuacji komunikacyjnej. Lepiej wtedy dopytać albo powiedzieć coś naokoło, bo a nuż się uda i egzaminator uzna, że wybrnąłeś. A jak powiesz po polsku, to zabiera punkty i już. Ja bym tak zrobiła będąc egzaminatorem!

Tyle ode mnie! Za tydzień już ostatni odcinek serii 12 tygodni do matury z angielskiego z Englishake, potem już tylko rozliczenie z tego, jak dobrze się do tego egzaminu przygotowywaliście 🙂 Zanim nadejdą matury ustne, przejrzyjcie sobie wcześniejsze materiały z cyklu dotyczące także części pisemnej. Jestem pewna, że znajdziecie tam sporo wskazówek! Miłej nauki i do zobaczenia za tydzień, w ostatnim odcinku maturalnego cyklu, dotyczącym rozmowy na podstawie materiału stymulującego.

Partner

Partnerem cyklu “12 tygodni do matury z angielskiego z Englishake” jest wydawnictwo Colorful Media – wydawca prasy specjalistycznej, w tym językowej: siedem magazynów w sześciu językach. Magazyny językowe to sposób na przełamanie nudy w nauce. Dostarczą wielu cennych wskazówek i interesujących faktów. W każdym numerze autorzy starają się zaskoczyć Czytelnika, poruszać ciekawe tematy, przybliżać sprawy, którymi żyją mieszkańcy innych krajów. Nauka języka odbywa się bez przymusu i z przyjemnością, a wszystko uatrakcyjniają odsłuchy MP3. Więcej na colorfulmedia.pl

English Matters to dwumiesięcznik tworzony przez brytyjsko-polski zespół dla wszystkich zainteresowanych nauką języka angielskiego. Jego treść stanowią artykuły w języku angielskim, do których opracowane zostały słowniczki. Wydawnictwo udostępnia Czytelnikom listy słówek, nagrania do artykułów, karty pracy dla nauczycieli. Więcej na englishmatters.pl.

Lubisz? Udostępnij:
RSS
Facebook
Google+
http://englishake.pl/2018/04/23/opis-obrazka/
Twitter

Zainteresuje Cię także:

12 tygodni do matury z angielskiego – TYDZIEŃ 5: Jak napisać list formalny? W dzisiejszym odcinku zabierzemy się za kwestie Waszej maturalnej twórczości literackiej! Na warsztat bierzemy bowiem list formalny, czyli jedną z form wypowiedzi na maturze rozszerzonej z języka angi...
Ucz się angielskiego z Englishake! Nowy rok ruszył pełną parą! I mimo tego, że dzisiaj ten nieszczęsny Blue Monday (Smutny Poniedziałek) czyli najbardziej depresyjny dzień roku, to Englishake działa na pełnych obrotach! Przygotowałam d...
Wydanie maturalne English Matters – recenzja Drodzy Maturzyści (a także przyszli maturzyści oraz wszyscy inni na poziomie B2-C1)! Dzisiaj mam dla Was małą podpowiedź w kwestii tego, skąd wziąć materiały do nauki i wskazówki, jak się do tej matu...
12 tygodni do matury z angielskiego – TYDZIEŃ 7: Jak napisać rozprawkę? Drodzy maturzyści (i przyszli maturzyści!) Z ostatnich dwóch wpisów w ramach cyklu 12 tygodni do matury z angielskiego z Englishake dowiedzieliście się już, jak napisać list formalny i jak napisać ar...
Jak zaplanować samodzielną naukę angielskiego w domu? DARMOWY E-BOOK do pobrania! I oto jest! Urodzinowa niespodzianka w postaci prześlicznego i przemądrego e-booka/plannera o tym, jak może i jak powinna wyglądać samodzielna nauka angielskiego w domu! Jeżeli należysz do grona osób,...

Dodaj komentarz